Som vanligt vill vi på Life Event sammanfatta året som gått. Det gångna året liknar ingenting som vi tidigare upplevt. Under alla år som vi varit verksamma har vi självklart stött på svårigheter, men ingenting kan mäta sig med de utmaningar som år 2020 fört med sig.
Vi och våra branschkollegor som är verksamma inom event har såklart blivit extra hårt drabbade. När pandemin drog in över Sverige så fanns länge en förhoppning om att det snabbt skulle gå över. Många agerade därför avvaktande och flera inplanerade event sköts mot framtiden. För till hösten skulle ju konferensen eller resan kunna bli av. Eller…? När det stod klart att så inte var fallet fick vi tillsammans med våra kunder och samarbetspartners tänka om. Hur länge skulle man egentligen behöva vänta med att samla sina medarbetare och kunder?
Att anpassa sig och vara föränderlig har alltid varit en stor del av att arbeta med event, men detta år ställdes allt på sin spets. Under våren höll vi våra följare underhållna på social media med digital matlagning, träning och cocktailskola igenom konceptet Moments with Life. När sommaren kom lanserade vi Keep Meeting – ett initiativ för att uppmana till och utbilda i hur vi kan fortsätta mötas och skapa gemensamma upplevelser i den nya vardagen. Hybridlösningar var länge på tapeten och under sen-sommaren var det ett bra alternativ. Men med kylan och hösten kom även nya restriktioner vilket gjorde att fokus för oss såväl som för våra kunder blev helt och hållet – ja, ni gissade rätt – digitalt.
Digitala lösningar har länge varit ett alternativ till konferenser och event, så det är ju egentligen inget nytt. Men tidigare har det varit något som ofta valts bort till förmån för det fysiska eventet. Inte så konstigt, vi vill ju ses ”på riktigt”! Men i och med att den här pandemin skulle komma att påverka oss under betydligt längre tid än vad vi först trodde, är situationen annorlunda. Kanske särskilt när hemarbete och en mer osäker vardag skapat ett ännu större behov än tidigare av att ha en tydlig kommunikation och en stark Employer Branding.
Och det är väl just detta som är kontentan av året. Vi har alla behövt tänka om, anpassa oss, tänka nytt och sen tänka om igen. Men det vi kommer tillbaka till gång på gång är att digitala lösningar är nyckeln till framgång. Möjligheterna är faktiskt oändliga, hur klyschigt det än kan låta. Och man behöver inte kompromissa på upplevelsen. Den blir bara annorlunda.
Under året har vi tex. anordnat helt digitala summits med hundratals deltagare och sponsorer från hela världen samt flera livesända award shows där vi budat mat och dryck till deltagarna i sina hem och bjudit på såväl ”live” underhållning som teambyggande aktiviteter i skärmen. Ett ganska bra år ändå trots att vi inte har fått träffas!
Tack!
Vi vill även rikta ett stort tack till alla våra kunder, leverantörer, kollegor och samarbetspartners för deras viljestyrka att driva på och förmåga att anpassa sig till detta märkliga år. Ni har gett oss hopp om framtiden och hjälpt oss bli en ännu bättre event- och kommunikationspartner. TACK för att ni finns. Nu vi packar vi snart ihop detta år och ser fram emot vad år 2021 har att erbjuda!