I fjol tog Life in ett stort antal nya kunder och såg en rad befintliga kunder återvända. Nya resedestinationer adderades och en Content Studio tog fart på riktigt. Och inför 2023 kan en rad trender sammanfattas: Större fokus på kunden och resultatet, mer skärpa i innehållet och leverans hela vägen in i mål.
En handfull nyckelpersoner på Life drar slutsatser från 2022 och sammanfattar trenderna som kommer starkt under 2023:
1. Rejält breddad syn på vad ett event är.
Caroline Gorska är ansvarig för Life Content Studio. Hon har under året levererat både ledarskapsutbildningar, utmärkelser, game shows och Linkedinkampanjer för kunder som valt att titta bredare för att få ut varumärke och budskap:
”På contentsidan har vi det senaste året breddat våra kommunikationsformer där vi tagit lärdom av eventbranchens upplevelsefokus och förstärkt upplevelsen via andra kanaler”, säger hon.
Under året har video ökat i betydelse, både inför, under och efter ett event.
”Det är uppenbart att video blir allt viktigare för våra kunder. Vi anpassar alltid videoproduktionen efter vad vi vill uppnå, både för varumärket och den långsiktiga visionen”, säger Lifes nya byråchef Jannica Eriksson.
2. Ännu närmare kunden = mer engagemang, ökad personlighet.
Mihaela Jusic är säljchef på Life. Hon säger att byrån alltid haft ett familjärt sätt att arbeta med kunder men att det speciellt gett utdelning under 2022:
”Vi är personliga och engagerade vilket är vår styrka, det har verkligen stärkt vår position som ”den lilla byrån med de stora kunderna”, säger hon.
Caroline Gorska stämmer in:
”Vi har jobbat allt närmare våra kunder. Det leder till att vi får en bättre förståelse för deras behov och utmaningar – en stor anledning till att vi fått fler återkommande kunder”, säger hon.
Jannica Eriksson fortsätter:
”Den familjära, kreativa och professionella andan som utgör Lifes unika kultur är stark både för kunder och för oss internt”, säger hon.
3. Digitala lösningar ökar.
Erfarenheten efter pandemin att arbeta med digitala lösningar fortsätter. Check-in, omröstningar, inbjudningar och webinars – Life jobbar med att ständigt förändra och förbättra den digitala upplevelsen för både besökare och kunder. Kalle Rudehill är grundare och kreativt ansvarig på Life:
”Vi har lång erfarenhet av att arbeta med helt digitaliserade event och hybridlösningar. Det har utvecklats till att bli en självklar del av företagets utveckling. Det finns alltid en digital del, oavsett vilken typ av upplevelse en kund söker”, säger han.
4. Employer branding fortsätter att växa.
Flera av Lifes event har kretsat kring att ta position som tankeledare inom ett segment. I kombination med workshops, digitala kanaler och skarpt innehåll har det stor bäring på employer branding – något som lär fortsätta växa även under 2023.
”Det är inte bara resultatet som räknas utan även vägen dit och vad som kommer ”på köpet”. Där ser vi att ett stärkt varumärke påverkar både befintliga anställda och nyrekrytering positivt”, säger Mihaela Jusic.
5. Klimatnära, svenskt och hälsobetonade resor tar mark.
”Vi ser ett klart ökat intresse för naturnära upplevelser och äventyr i Sverige och hos våra nordiska grannar. Så om 2023 bara till hälften motsvarar den våg av resor och upplevelser vi genomförde under hösten 2022 ser det ut att bli ett nytt rekordår för oss på Life event”, säger Kalle Rudehill.
”Önskan att få delta i unika upplevelser har inte avtagit. Med ett klimatsmart sätt att planera resorna kan vi ta hand om det uppdämda behovet som uppstod under Corona”, säger han.
6. Kunder blir partner.
”Under 2022 växte våra kundkonton i och med att de blev beställare inom flera av våra områden. Så kundrelationen blev mer av ett partnerskap. Det har resulterat i att vi nu har flera stora kundkonton som vi arbetar med på daglig basis”, säger Mihaela Jusic.
”När våra kunder uppmärksammar de övriga områden som vi arbetar med, växer korsförsäljningen och det är otroligt positivt”, säger hon.
Under fjolåret gjorde Life event en rad nyrekryteringar för att stärka teamet när efterfrågan ökade.
Som ny byråchef jobbade Jannica Eriksson hårt under våren och hösten med att hitta rätt nyckelpersoner för att bygga upp teamet igen efter den nya marknaden post-pandemin.
”Vi lyckades attrahera riktiga supertalanger till teamet och skapade nya funktioner när branschen drastiskt öppnade upp igen och alla ryckte i samma eftertraktade kandidater”, säger hon.